در مقاله نحوه پاک کردن رنگ از چرم ، با وبلاگ فروشگاه چرم رادمن همراه باشید!

چرم یک ماده بسیار حساس است که نیاز به اقدامات خاصی برای تمیز کردن دارد. به همین دلیل است که لکه کثیفی یا لکه رنگ باید به سرعت و به طور موثر پاک شوند تا احتمال آسیب طولانی مدت به چرم شما از بین برود.


چرم رادمن : چگونه لکه تازه را از روی چرم طبیعی پاک کنیم؟

در مقایسه با لکه های مرطوب، تمیز کردن رنگ خشک شده از چرم آسان نیست و شما را ملزم به استفاده از محصولات تمیز کننده چرم  می کند . در غیر این صورت ممکن است به چرم آسیب وارد شود – گاهی اوقات حتی برای همیشه لکه باقی میماند.

این راهنما به شما یاد می دهد که چگونه رنگ مرطوب، خشک شده، اکریلیک را با دقت و به طور موثر از چرم پاک کنید.

 

نحوه پاک کردن رنگ مرطوب (تازه) از روی چرم

رنگ مرطوبی که هنوز روی چرم خشک نشده است، حذف آن کمتر چالش برانگیز است و نیازی به استفاده از محلول های تمیز کننده تخصصی ندارد. از آنجایی که رنگی که خشک نشده است را می‌توان خیلی راحت‌تر از بین برد، توصیه می‌کنیم با پیروی از راهنمای زیر، هر چرم آغشته به رنگ را در اسرع وقت پاک کنید.

1. رنگ را از روی چرم خود پاک کنید

اولین اقدام هنگام کثیف شدن چرم با رنگ ، این است که سریع عمل کنید. شما باید بلافاصله قبل از اینکه رنگ خشک شود و حذف آن دشوارتر شود، تجهیزات تمیز کردن خود را آماده کنید.

توصیه می کنیم ابتدا از یک چاقوی کند یا قاشق برای پاک کردن رنگ اضافی روی چرم استفاده کنید. دور لبه های لکه کار کنید و به آرامی تیغه را به سمت بالا بلند کنید تا رنگ خیس ، پاک شود.

با نگه داشتن چاقوی کند یا ابزار مناسب دیگر ، از پخش کردن رنگ به سایر نقاط تمیز روی محصول چرمی خود اجتناب کنید. تماس تیغه با سطح چرم را محدود کنید و مطمئن شوید که به طور تصادفی چرم را با آن خراشیده یا سوراخ نکنید.

به راحتی می توانید از هر شیء مثل چاقو یا قاشق برای این کار استفاده کنید. زیرا هدف اصلی شما این است که تا آنجا که ممکن است رنگ خیس را بدون پخش شدن روی چرم و بدون لکه یا آسیب رساندن به آن پاک کنید.

2. رنگ مرطوب را با پارچه بکشید

بعد از اینکه چرم به میزان قابل توجهی تمیز شد، باید یک پارچه معمولی مرطوب بردارید و آن را روی لکه بکشید تا باقیمانده آن از بین برود.

بهترین راه برای ضربه زدن به محل لکه یا رنگ این است که به آرامی پارچه مرطوب را روی لکه فشار دهید که تا حد امکان به پارچه منتقل شود. این روند را تا جایی ادامه دهید که عملاً هیچ اثری روی چرم باقی نمانده باشد.

2. باقی مانده لکه روی چرم را پاک کنید

هنگامی که رنگ مرطوب را از روی سطح پاک کردید، به حذف لکه های نیمه خشک شده ادامه دهید . این لایه پایینی رنگ است که برداشتن آن کمی سخت تر است، زیرا تا حدی خشک شده و چسبیده است.

برای این کار، از یک پارچه مرطوب و یک محلول صابون سازگار با چرم یا یک پاک کننده مخصوص چرم استفاده کنید. باز هم، تمام تلاش خود را بکنید که لکه را روی نواحی تمیز پخش نکنید زیرا آب اضافی می تواند به مواد چرم آسیب برساند.

برای این منظور می‌توانید از پارچه‌ای ضخیم تر و زبر تر استفاده کنید تا بقایای آن را در طول فرآیند پاک کردن پاک شود، اما از فشار بیش از حد اجتناب نکنید وگرنه ممکن است به سطح چرم آسیب وارد شود.

3. برای لکه های نافذ از دستمال مرطوب چرمی استفاده کنید

اگر لکه های رنگ مرطوب به سطح کالای چرمی شما نفوذ کرده است، باید از محلول تمیزکننده مخصوص چرم برای پاک کردن لکه استفاده کنید (یک پاک کننده چرم یا دستمال مرطوب چرم به اندازه کافی برای پاک کردن لکه از روی چرم موثر خواهد بود).

ما ترجیح می دهیم از دستمال مرطوب چرمی استفاده کنیم زیرا بسیار راحت هستند و حاوی مواد ایمن هستند. دستمال‌های چرمی به شما کمک می‌کنند تا رنگ باقی‌مانده را بدون نگرانی در مورد آسیب یا تغییر رنگ تصادفی چرم پاک کنید – با توجه به اینکه آن را مالش نمی‌دهید یا فشار زیادی وارد نمی‌کنید.

نحوه پاک کردن رنگ یا لکه خشک شده از چرم طبیعی

نحوه پاک کردن رنگ یا لکه خشک شده از چرم طبیعی
پاک کردن لکه رنگ یا لکه هایی که روی چرم خشک شده اند نسبت به لکه های مرطوب بسیار چالش برانگیزتر است. زیرا ممکن است قسمت هایی از آن به عمق الیاف چرم طبیعی نفوذ کرده باشد.

از آنجایی که چرم به طور طبیعی نفورذ پذیر است، رنگ و لکه به داخل نفوذ می کند و باعث می شود چرم شما بسیار سفت تر از حد معمول باشد. از بین بردن لکه‌های رنگ سخت‌تر به محلول‌های تمیزکننده مؤثرتر و قوی‌تری نیاز دارد که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم.

1. تست نقطه ای را برای استفاده از محلول انجام دهید

قبل از استفاده از یک محصول تمیز کننده برای رنگ یا لکه خشک شده، باید نوع چرم را تعیین کرده و میزان آسیب وارد شده به آن را ارزیابی کنید. با دستورالعمل‌های مراقبت از محصول چرمی مورد نظر مشورت کنید و تصمیم بگیرید که کدام محصول برای تمیز کردن آن مناسب است.

توصیه می کنیم از چند محصول در یک ناحیه نامحسوس استفاده کنید تا نتایج آنها را مشاهده کنید. اگر به چرم آسیبی نمی رساند، می توانید از آن در قسمت های دیگر استفاده کنید.(بیشتر بخوانید : چگونه بوی بد کفش را از بین ببریم؟)

2. از لاک پاک کن یا پد الکل برای پاک کردن لکه چرم استفاده کنید

برای تمیز لکه های رنگی روی چرم که به سختی پاک می شوند از پاک کننده لاک ناخن بدون استون یا پد الکل استفاده کنید. پاک کننده ناخن بدون استون می تواند به تمیز کردن چرم بدون خشک کردن یا تغییر رنگ محصول کمک کند.

پد الکل یکی دیگر از مواد پاک کننده بسیار موثر است، اما به خاطر داشته باشید که اگر به طور نا مناسب استفاده شود، می تواند باعث خشک شدن آن شود. پارچه ای را با لاک پاک کن یا الکل مالش دهید و به آرامی روی لکه ها بمالید.

از حرکات مالشی خودداری کنید تا اطمینان حاصل شود که لکه بر روی سایر قسمت های تمیز کننده محصول لک نمی شود و در عرض چند دقیقه به طور موثر از بین نمی رود.

چگونه رنگ اکرلیک را از روی چرم پاک کنیم؟

چگونه رنگ اکرلیک را از روی چرم پاک کنیم؟
رنگ‌های اکریلیک از پلیمرهایی تشکیل شده‌اند که با مواد چرمی متصل می‌شوند، بنابراین باید در سریع‌ترین زمان ممکن برای موثرترین روی تمیز کردن اقدام کنید. خوشبختانه، تمیز کردن رنگ اکریلیک از چرم، بسته به فرمول های تمیز کردن و تجهیزات موجود برای کار، چندان سخت نیست.

1. روغن زیتون بمالید

برای اولین مرحله، یک لایه ضخیم روغن زیتون را روی لکه رنگ اکریلیک خشک بمالید. اجازه دهید تا لایه رنگ اشباع شود و رنگ اکریلیک سفت شده را نرم کند تا برداشت آسان شود.

2. رنگ های اکریلیک را پاک کنید

پس از اینکه روغن زیتون رنگ را نرم کرد، از پارچه های پنبه ای برای پاک کردن لکه های کوچک رنگ اکریلیک روی چرم استفاده کنید. همچنین می توانید از یک پارچه خشک و تمیز برای از بین بردن لکه های برجسته تر استفاده کنید.

پارچه را به طور مکرر روی لکه رنگ اکریلیک بکشید و پاک کنید تا جایی که قسمت اعظم آن از روی چرم جدا شود. برای از بین بردن لکه‌های سخت‌تر ، می‌توانید از هر پاک‌کننده‌ای که برای چرم مناسب است استفاده کنید (برای موارد شدید می‌توانید از ایزوپروپیل الکل 70٪ نیز استفاده کنید).

از آنجایی که هر شکلی از الکل برای چرم مضر است، زیرا رطوبت و روغن چرم را  خارج می کند. بنابراین، پس از استفاده از ایزوپروپیل الکل، اطمینان حاصل کنید که محصول چرمی خود رطوبت مناسب را دارا باشد.(بیشتر بخوانید : راهنمای کامل برای تمیز کردن کفش‌های چرمی سفید)

4. شرایط چرم

پس از تمیز کردن ، از نرم کننده چرم استفاده کنید تا لطافت چرم را احیا کنید. با مالیدن مقدار کمی از محصول شروع کنید و اجازه دهید برای چند دقیقه استراحت کند. هر گونه مواد اضافی را پاک کنید و آن را با یک پارچه میکروفیبر تمیز بمالید تا ظاهری صاف و براق داشته باشید.

نحوه پاک کردن رنگ بر پایه آب از روی چرم طبیعی

تمیز کردن رنگ های پایه آب بسیار راحت تر از رنگ های روغنی یا اکریلیک است زیرا فاقد پلیمر یا روغن است. آنها عمدتاً از آب تشکیل شده‌اند و می‌توانند با استفاده از روش‌های ساده تمیز شوند.

1. از حوله مرطوب استفاده کنید

رنگ های مبتنی بر آب را می توان به راحتی از روی اشیاء چرمی تمیز کرد زیرا برای پاک کردن آنها فقط به یک پارچه مرطوب نیاز دارید. با این وجود، آب می تواند برای چرم بسیار مضر باشد، به همین دلیل است که باید مراقب باشید که روش صحیح را اجرا کنید.

با مرطوب کردن یک حوله تمیز شروع کنید و آن را بچلانید تا مطمئن شوید که روی چرم چکه نمی کند. سپس با حرکت دست خود به سمت داخل لکه را پاک کنید.

2. با استفاده از یک چاقوی کند لکه را خراش دهید

اگر رنگ اضافی وجود دارد یا اگر لکه را فقط با آب پاک نمی‌کنید، باید از یک چاقوی کند یا ابزار صاف برای پاک کردن آن استفاده کنید. اگرچه ممکن است حوله مرطوب تمام رنگ را پاک نکرده باشد، اما به اندازه کافی لکه را از بین می برد تا به راحتی پاک شود.

با در نظر گرفتن این موضوع، می‌توانید از یک چاقوی کند برای پاک کردن رنگ باقی‌مانده بر پایه آب از روی کالای چرمی استفاده کنید تا زمانی که هیچ اثری از آن باقی نمانده باشد.

3. رطوبت را با حوله خشک کنید

اگر مایعی روی پارچه چرمی باقی مانده است، باید آن را با استفاده از یک پارچه خشک بردارید. سطح را با استفاده از یک پارچه تمیز خشک کنید تا جایی که هیچ رطوبتی بر روی کالای چرمی باقی نماند.(بیشتر بخوانید : آموزش کامل نحوه تمیز کردن کفش چرم نبوک و جیر + ویدئو)

چگونه رنگ های روغنی را از روی چرم طبیعی پاک کنیم؟

چگونه رنگ های روغنی را از روی چرم طبیعی پاک کنیم؟
رنگ های روغنی حاوی روغن های خشک کننده با چربی، روغن بذر کتان یا پلیمرها هستند. این رنگ ها می توانند برای مدت طولانی مرطوب بمانند، به این معنی که حذف آنها ممکن است در برخی موارد راحت تر از رنگ های اکریلیک باشد.

با این حال، پاک کردن رنگ‌های روغنی خشک شده، مخصوصاً از مواد نفوذ پذیر مانند چرم، می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد.

1. روغن زیتون بمالید

اولین قدم برای تمیز کردن رنگ روغن از چرم این است که لکه را با روغن زیتون اشباع کنید. روغن زیتون می تواند به راحتی در لایه رنگ نفوذ کند و پیوند آن را شل کند. پس از این کار می توانید به راحتی از پارچه یا پنبه ای برای پاک کردن لکه های رنگ روغن استفاده کنید.

هنگام پاک کردن رنگ روغن، مطمئن شوید که لکه را به سایر قسمت‌های تمیز کالای چرمی منتقل نکنید.

2. لکه را پاک کنید

پس از برداشتن لکه رنگ آغشته به روغن زیتون، باید باقیمانده آن را با استفاده از یک پارچه پاک کنید.

3. روغن را بردارید

پس از پاک شدن کامل رنگ از سطح چرم، باید روغن باقی مانده را تمیز کنید. از یک پاک کننده چرم یا محلول صابون ملایم برای پاک کردن روغن اضافی استفاده کنید و سپس ناحیه را با یک پارچه خشک کنید تا رطوبت باقی مانده پس از تمیز کردن پاک شود.(بیشتر بخوانید : آموزش رایگان نحوه تمیز کردن کت چرم طبیعی و چرم مصنوعی !!)

4. چرم را نرم کنید!

حتما بعد از این مراحل چرم را با استفاده از نرم کننده های مخصوص نرم و براق کنید!

 

در این مقاله تمامی روش های پاک کردن و تمیز کردن انواع لکه را از روی چرم طبیعی گفتیم.


چرم رادمن ، نمادی از چرم و لوکس 🧊💎

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *