در این مقاله از وبلاگ فروشگاه چرم رادمن تاریخچه چرم طبیعی و نحوه شکل گیری کارخانه های چرم سازی در ایران را میخوانیم.


چرم در تاریخ ایران چگونه بوده است؟

تاریخچه چرم در ایران به هزاران سال پیش برمیگردد .هنر چرم سازی سنتی در ایران را سراجی میگویند ، این حرفه و هنر در تولید انواع کیف چرم زنانه ، کفش چرم، کمربند چرم، کیف پول چرم، زیورآلات، زین اسب و حتی تزیین و زینت صندوق‌های قدیمی در صدها سال پیش استفاده می‌شده و اشخاصی که این حرفه را بلد بودند سراج مینامند.

هنر چرم دوزی با دست در تاریخ ایران

هنر چرم دوزی یکی از حرفه ها و هنر های قدیمی فرهنگ ایرانی می باشد و بسیاری از خانواده ها در زمان های گذشته و حتی امروزه از طریق دوخت کیف چرم یا تولید کفش های چرمی درآمد بالایی کسب کرده و میکنند. تاریخچه چرم دوزی در ایران دارای قدمت هزاران ساله میباشد و جزو فرهنگ های اصیل ایرانی است . همواره چرم دوزی ایرانیان از کیفیت و برتری بیشتر در برابر رقبای خود از سایر کشور ها برخوردار بوده است اما از زمان انقلاب صنعتی با توجه به ورود دستگاه های صنعتی به عرصه هنر چرم سازی، هنر های دستی از جمله چرم دوزی با دست نیز دچار افت زیادی شد.

تجارت چرم در ایران چگونه بوده ؟

در ایران کتیبه هایی مربوط به پس از حملهٔ مغول، از خواجه رشید الدین، بیانگر آن میباشد که تجارت چرم و پوست حیوانات در ایران بسیار پررونق بوده‌است، این اسناد نشان میدهد که برخی از شهر های ایران مانند تبریز ، شیراز و همدان دارای شهرت زیادی در این حرفه هستند . در دوران حکومت قاجار، شهر همدان یکی از مراکز مهم تولید نوعی از چرم، معروف به چرم همدانی بوده‌است، که با پوست گوسفند تولید می‌شده. سال ۱۲۶۷ هجری شمسی از جمله کارهایی که امیر کبیر به نمایشگاهی در لندن فرستاد، چرم و پوست حیوانات بوده‌ است. در این دوران صادرات پوست حیوانات و چرم، از اکثر شهرهای ایران به روسیه و عثمانی و هند دارای رونق بسیار زیادی بوده است. علاوه بر همدان، شهرهای مانند تبریز و اصفهان نیز در تولید و صادرات انواع چرم شهرت و سهم زیادی داشته اند.

اولین کارخانه های چرم سازی در ایران

اولین کارخانه ساخت چرم در ایران سال ۱۳۰۸ شمسی در شهر تبریز بوجود آمد و سپس در همدان، تهران و اصفهان کارخانه های زیادی شکل گرفت.

در سال ۱۳۱۱ اولین کارخانه ماشینی و مدرن ساخت چرم طبیعی در همدان توسط فردی به نام اردشیر یگانگی ساخته شد. تاریخ شروع فعالیت واقعی صنعت تولید چرم در ایران را باید از تاریخ شروع فعالیت صنعت چرم در همدان حساب کرد. پس از آن صنعت چرم به تدریج در ایران توسعه یافت به طوری که تعداد کارخانه‌های تولید از یک کارخانه در سال ۱۳۱۱ به ۲۲ کارخانه در سال ۱۳۲۲ به طور چشمگیری افزایش یافت.

(بیشتر بخوانید : مراقبت از کفش چرم طبیعی چگونه است؟)


سخن پایانی

در این مقاله تاریخچه صنعت چرم در ایران و تاریخچه چرم دوزی در ایران را خواندیم و دانستیم صنعت چرم در ایران قدمت بالایی دارد.

(جهت دیدن پست تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی روی کلمه آن کلیک کنید)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *